Thursday, March 10, 2011

Julie & Julia …?

Le français suit l'anglais

Do you remember the 2009 film Julie & Julia starring Meryl Streep as Julia Child? Julie Powell, portrayed by Amy Adams, blogs about her challenge to cook all of the recipes of Child’s first cookbook in a year. Today, I’m feeling a bit like Julie, only this time it’s Marcus Lopés and Louis-François Marcotte. Say, what?

Ever since my trip to one of Louis-François Marcotte’s Montreal restaurants, Le Hangar, two weeks ago, I’ve been cooking up a storm, navigating my way through Marcotte’s cookbooks. Last night I made rabbit in a mustard and white wine sauce. Invading my apartment now is the aroma of “Johanne’s Banana-Chocolate Bread,” from Marcotte’s Memories: Revisiting Our Traditions (Souvenirs : Revisiter nos traditions). I tried to follow the recipe judiciously, but I couldn’t resist adding my own small touch. I cut the vanilla by two-thirds, replacing it with Grand Marnier.

After putting in a good day’s writing, cooking allows me to relax, lose myself while still expressing my creativity. I’m eating healthier, too. Don’t expect me to blog about every Marcotte recipe I try. Already I can hear the collective sigh of relief. But when I find a little gem, I’ll be sure to share it with you.

Bon appétit!




Vous souvenez-vous du film Julie & Julia où Julia Child est interprétée par Meryl Streep ? Il s’agit de Julie Powell, une jeune cuisinière interprétée par Amy Adams, qui entreprend à faire, dans un an, toutes les recettes du premier livre de Julia Child. Elle blogue sur son expérience. Aujourd’hui, je me sens un peu comme Julie, sauf que cette fois-ci, il s'agit de Marcus Lopés et Louis-François Marcotte. Pardon ?

Depuis ma visite, il ya deux semaines, au Hangar, un des restaurants de Louis-François Marcotte à Montréal, je cuisine comme un vrai fou, me servant des livres de recettes de Marcotte comme Bible. Hier soir, j’ai savouré du « Lapin à la moutarde ». Ce que je sens maintenant dans mon appartement, c’est l’arôme du « Pain banane-chocolat de Johanne » du livre, Souvenirs : Revisiter nos traditions, de Marcotte. J’ai essayé de suivre la recette judicieusement, mais je n'ai pas pu m'empêcher de l’interpréter de ma propre façon. J’ajoutai ¼ c. à thé de vanille (au lieu de 1 c. à thé) et ¾ c. à thé de Grand Marnier.

Après avoir passé la journée longue à écrire, cuisiner me permet de me perdre, pour ainsi dire, tout en exprimant ma créativité. Ne comptez pas sur moi à écrire un blogue après avoir essayé une recette Marcotte. N’ayez pas peur. Mais si jamais je trouve une recette qui peut, peut-être, vous intéresser, je la partagerai sans doute.

Bon appétit !

No comments:

Post a Comment